Die ILO fordert in ihrem Bericht die Regierungen der Mitgliedsstaaten zu umgehenden und gezielten Maßnahmen zur Bekämpfung der Jugendbeschäftigungskrise auf. Ebenso nötig seien gemeinsame Anstrengungen von Arbeitgebern und Arbeitnehmerorganisationen. Dabei gebe es keine pauschalen Lösungsansätze, sondern nur einen globalen Rahmen, der an nationale und lokale Umstände angepasst werden muss. Der Bericht nennt eine Reihe von möglichen Ansätzen:
- Die Förderung von beschäftigungsintensivem Wachstum, von menschenwürdigen Arbeitsplätzen durch eine entsprechende Wirtschafts-, Ausbildungs- und Arbeitsmarktpolitik, von Unternehmensgründungen durch junge Menschen sowie von Arbeitnehmerrechten – ohne dabei die haushaltspolitische Nachhaltigkeit aus den Augen zu verlieren;
- Umfassende Unterstützungsmaßnahmen für benachteiligte Jugendliche in den Industrieländern, wie zum Beispiel gezielte Ausbildungs- und Schulungsprogramme, das Ermöglichen von Arbeitserfahrung und Anreize für Unternehmen, solche Jugendliche einzustellen
- Integrierte Strategien und Programme für Beschäftigung und Existenzsicherung in den Entwicklungsländern, wie etwa Alphabisierungsprogramme, die Vermittlung beruflicher und unternehmerischer Fähigkeiten und Unterstützung bei der Geschäftsgründung.
Hinter dieser Zahl verbirgt sich ein noch düstereres Bild: Zu anhaltender Arbeitslosigkeit kommen in den Industrieländern immer mehr befristete und Leiharbeitsverhältnisse hinzu und eine immer größere Zahl Jugendlicher, die die Suche nach Arbeit aufgegeben haben. In den Entwicklungsländern finden viele Jugendliche nur im informellen Sektor Arbeit, ohne Sicherheit und mit einem Einkommen, das zum Leben kaum ausreicht.
Die ILO, eine Sonderorganisation der Vereinten Nationen, schätzt, dass in diesem Jahr 73,4 Millionen junge Menschen auf der Welt ohne Arbeit sind. Das sind 3,5 Millionen mehr als 2007, vor Ausbruch der Finanzkrise. Das entspricht einer Arbeitslosenquote von 12,6 Prozent – annähernd das gleiche Niveau wie zum Höhepunkt der globalen Krise im Jahr 2009.
Die höchsten Arbeitslosenquoten unter Jugendlichen verzeichnet mit 28,3 Prozent der Nahe Osten. Dieser Wert dürfte bis 2018 sogar noch auf 30 Prozent ansteigen. Es folgt Nordafrika mit 23,7 Prozent. In beiden Regionen sind junge Frauen am schlimmsten betroffen. Im Nahen Osten sind 42,6 Prozent von ihnen arbeitslos, in Nordafrika sind es 37 Prozent. Die niedrigste Jugendarbeitslosigkeit weisen Ostasien mit 9,5 Prozent und Südasien mit 9,3 Prozent auf.
Die niedrigste Jugendarbeitslosigkeit weisen Ostasien mit 9,5 Prozent und Südasien mit 9,3 Prozent auf.In den Industrieländern erreichte die Arbeitslosenquote unter Jugendlichen 2012 im Schnitt 18,1 Prozent. Frühestens 2016 dürfte dieser Wert unter 17 Prozent fallen. In Griechenland und Spanien ist jeweils mehr als die Hälfte der wirtschaftlich aktiven Jugendlichen arbeitslos. Viele junge Menschen haben die Suche nach einem Job bereits aufgegeben. Würden sie in die Berechnung mit einbezogen, wären 2012 in den Industrieländern statt den offiziell gemeldeten 10,7 Millionen tatsächlich 13 Millionen Jugendliche arbeitslos gewesen.
Jeder sechste Jugendliche in den Industrieländern zählt mittlerweile zu den so genannten NEETs (not in education, employment or training), ist also weder in Ausbildung noch in Arbeit oder Schulungen. Ihr Risiko beruflicher und sozialer Ausgrenzung ist besonders hoch.Ein weiteres Problem stellt das Missverhältnis zwischen Qualifikationsangebot und Nachfrage dar, das sich noch zu verschlimmern droht, wenn nicht für entsprechende Umschulungen gesorgt wird. Betroffen sind vor allem junge Frauen und Jugendliche beiderlei Geschlechts, die bereits eine Phase der Arbeitslosigkeit hinter sich haben.
„Je länger die Jugendbeschäftigungskrise anhält, desto schlimmer sind ihre Folgen“,warnte Salazar-Xirinachs.
„Die ökonomischen und sozialen Kosten, einschließlich Armut und verlangsamtes Wirtschaftswachstum, werden dann weitaus höher ausfallen, als schnelles und entschiedenes Handeln zum jetzigen Zeitpunkt kosten würde.“Internationale Arbeitsorganisation. Die Internationale Arbeitsorganisation (ILO) ist eine Sonderorganisation der Vereinten Nationen mit Hauptsitz in Genf. Sie ist zuständig für die Formulierung und Durchsetzung internationaler Arbeits- und Sozialstandards. Die weltweit geltenden Mindeststandards sollen die Rechte bei der Arbeit und damit menschenwürdige Arbeit für alle Menschen auf der Welt sicherstellen.
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Global Employment Trends for Youth 2013: A generation at risk, pdf.
Google Search: ILO: Globale Jugendarbeitslosigkeit steigt trotz wirtschaftlicher Erholung weiter
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Contents
Acknowledgements ix
1. Introduction 1
1.1 Overview1
1.2 Organization ofthe report 2
1.3 Main findings 3
1.3.1 Globaltrends(Chapter 2) 3
1.3.2 Trendsin advanced economies(Chapter 2) 4
1.3.3 Trendsin developing regions(Chapter 2) 4
1.3.4 The skillsmismatch challenge (Chapter 3) 5
1.3.5 School‐to‐work transition surveys(Chapters 4 and 5) 6
1.3.6 Policiesto promote decent work for youth (Chapter 6) 6
2. Global youth employment crisis worsening 9
2.1 Youth labourmarketsin advanced economies 14
2.1.1 Quality of youth employment. 17
2.2 Youth labourmarketsin developing regions 18
2.2.1 South Asia .18
2.2.2 East Asia 19
2.2.3 South‐East Asia and the Pacific 19
2.2.4 Central and South‐Eastern Europe (non‐EU) and CIS 22
2.2.5 Latin America and the Caribbean .24
2.2.6 Middle East 25
2.2.7 North Africa 26
2.2.8 Sub‐Saharan Africa 27
3. Youth unemployment, employment and skills mismatch in advanced economies 29
3.1 Skillsmismatch between laboursupply and demand 32
3.1.1 Skillsmismatch and unemployment.33
3.2 Skillsmismatch by occupation .35
3.2.1 Incidence and consequences ofmismatch 35
3.2.2 Measurement 36
3.2.3 Overeducation and undereducation in a sample of countries38
3.3 Explaining employment and skillsmismatch 44
3.3.1 The impact ofmacro factors on skillsmismatch 45
3.3.2 The impact of gender, age, immigrant background and disability onmismatch 48iv
3.3.3 The impact offamily characteristics on skillsmismatch 48
3.3.4 The impact oflabourmarket experience on skillsmismatch 48
4. Youth labour markets in developing economies: Preliminary evidence from the ILO school‐to‐work transition surveys 49
4.1 Introduction 49
4.2 Measuring and analysing youth labourmarketsin developing economies50
4.2.1 The dichotomy of youth labourmarketsin developed and developing economies51
4.2.2 Alternative framework for portraying youth labourmarketsin developing economies.53
4.3 Measuring job quality 57
4.3.1 Quality of employmentindicators and the dominance oflow‐quality employmentin developing economies 57
4.3.2. Skillsmismatch 60
4.3.3 Unravelling job satisfaction in developing economies .62
5. Labour market transitions of youth in developing economies 65
5.1 Introduction .65
5.2 Defining labourmarkettransitions 66
5.3 Stages oftransition in developing economies .68
5.3.1 A cross‐country comparison .68
5.3.2 A detailed transition analysisfor Liberia 70
5.4 Labourmarketflows and durations oftransition74
5.4.1 Labourmarketflows 74
5.4.2 Duration oflabourmarkettransitions 77
6 Policies for youth employment 81
6.1 A globalframework to tackle the youth employment crisis81
6.1.1 Stimulate demand and create jobsfor youth through pro‐employmentmacroeconomic policies 81
6.1.2 Investin education and training to enhance employability and facilitate the school‐towork transition 83
6.1.3 Improve labourmarketintegration of young people through targeted labourmarket policies 88
6.1.4 Provide career optionsto young people by supporting entrepreneurship and selfemployment 92
6.1.5 Ensure that young people receive equaltreatment and are afforded rights at work 93
6.2 Conclusions 94
Bibliography 97v
Boxes
Box 1. Youth employment: A G20 priority 7
Box 2. Voluntary and involuntary part‐time youth employment in Indonesia 22
Box 3. Measuring skills mismatch 31
Box 4. Work4Youth: An ILO project in partnership with The MasterCard Foundation 50
Box 5. Work4Youth tools and methodological framework 65
Box 6. How the LDES complements SWTS results and strengthens interpretation 73
Box 7. Future research and products of the Work4Youth project 79
Box 8. Approaches to boost aggregate demand and promote youth employment 82
Box 9. The Peruvian action plan for youth employment 83
Box 10. A skilled workforce for strong, sustainable and balanced growth 84
Box 11. The role of employment services in facilitating youth labour market transitions 85
Box 12. Gaining work experience through the dual apprenticeship in selected European countries 86
Box 13. ILO tools for anticipating skills needs 87
Box 14. Youth transitions to formal employment through labour market reforms: The
case of Argentina 88
Box 15. Youth guarantees: A response to the youth employment crisis? 89
Box 16. Youth employment programmes: Lessons from evaluation 90
Box 17. Lessons learned from successful youth entrepreneurship programmes 92
Box 18. Collective agreements on policies for youth employment 93
Box 19. Global youth employment repositories 95
Figures
Figure 1. Global youth unemployment and unemployment rate, 1991‐2013 10
Figure 2. Youth unemployment rate estimates and projections (2008‐2018, %) 11
Figure 3. Global and regional gender gaps in youth unemployment rates, selected years
(female rate minus male rate, percentage points) 13
Figure 4. Decomposition of changes in the employment‐to‐population ratio, 2007‐2012 13
Figure 5. Youth unemployment rates, 2008 and 2012 (second quarter, %) 15
Figure 6. Share of youth unemployed who have been unemployed for at least 6 months, 2008 and 2011 (%) 16
Figure 7. Part‐time employment rates in the Philippines and Thailand, by sex, 2008‐2012 (%) 21
Figure 8. Young workers in informal employment in the Russian Federation, by sex and age group, 2012 (%) 24
Figure 9. Economic context and skills mismatch 30
Figure 10. Skills mismatch and youth unemployment rates in selected countries, 2000‐2011, (%) 34vi
Figure 11. Average incidence of skills mismatch (all age groups, %) 41
Figure 12. Average incidence of skills mismatch (age group 15‐29, %) 42
Figure 13. Average incidence of skills mismatch by sex and age group (%) 43
Figure 14. Distribution of youth population by regular and irregular employment, unemployment (relaxed definition) and inactivity for four least‐developed countries (LDCs) and four high‐income countries (%) 52
Figure 15. Comparing the traditional and alternative framework of labour market status in Armenia and Togo 55
Figure 16. Expanded indicators measuring quality of work (%) 58
Figure 17. Distribution of youth population by stage of transition (%) 68
Figure 18. Share of transited youth in total youth population, by sex (%) 70
Figure 19. Liberia: Stages of transition (categories of “transited” and “in transition”) by household income level, educational attainment and geographic area (%) 71
Figure 20. Flows to stable and/or satisfactory employment (transited category) 75
Figure 21. Duration of transition to stable and/or satisfactory employment 78
Tables
Table 1. Incidence of overeducation in European countries (%) 36
Table 2. Incidence of undereducation in European countries (%) 36
Table 3. ISCO major groups and skill levels 37
Table 4. Incidence of overeducation by age group (%) 39
Table 5. Incidence of undereducation by age group (%) 39
Table 6. Country‐level trends in youth (aged 15‐29) mismatch incidence 44
Table 7. Selected overeducation model results for youth 46
Table 8. Selected undereducation model results for youth 47
Table 9. Employment by characteristics of education (share in total employment, %) 61
Table 10. Shares of overeducated and undereducated young workers in FYR Macedonia
and Togo by ISCO‐88 major occupational group (%) 62
Table 11. Job satisfaction rates by level of educational attainment, urban/rural residence, household wealth, regular/irregular/informal employment and overqualification and underqualification (%) 64
Table 12. Indicators on path of transition for transited youth in Armenia and Cambodia, by sex 76
Table 13. Average duration in transition for youth in the “in transition” category 79
Annexes
Annex A. World and regional tables 103
Annex B. OECD country tables 109
Annex C. Skills mismatch tables 121
Annex D. Selected tables from the SWTS, ten countries 132vii
Annex E. Note on global and regional projections 142
Annex F. Skills mismatch 147
Annex G. Global Employment Trends – Regional groupings 150
AnnexTables
Table A1. Global unemployment and unemployment rates, youth (15–24), adult (25+)
and total (15+), 2007–2013 103
Table A2. Youth unemployment rates 2008–2018, by region and sex (%) 104
Table A3. Change in youth unemployment and unemployment rates between 1998 and 2008 and between 2008 and 2012, by region 105
Table A4. Youth labour force participation rates 2008–2018, by region and sex (%) 106
Table A5. Global and regional youth employment‐to‐population ratios, 2008–2018 (%) 107
Table A6. Global and regional ratios of youth to adult unemployment rates, 2008–2018 (%) 108
Table B1. Youth unemployment rates, second quarter, 2000–2012 % 109
Table B2. Share of unemployed youth who are unemployed for at least 6 months, both sexes, 2000–2011 (%) 113
Table B3. NEET rates in OECD economies, age group 15–29, 2000–2010 (%) 115
Table B4. Incidence of part‐time work, youth, 2000–2011 (%) 117
Table B5. Incidence of temporary employment, youth, 2000–2011 (%) 119
Table C1. Skills mismatch between labour supply and demand, youth, 2000–2011 (%) 121
Table C2a. Unemployment rate of youth with primary education, both sexes, 2000–2011 (%) 123
Table C3. Country‐level trends in youth: skills mismatch incidence and macro‐level variables, age group 15–29 126
Table C4. Summary of overeducation model results 128
Table C5. Summary of undereducation model results 130
Table D1. Source information 132
Table D2. Youth labour market indicators, ten SWTS countries, both sexes, age group 15–29, 2012 (%) 133
Table D3. Youth labour market indicators, ten SWTS countries, males, age group 15–29, 2012 (%) 134
Table D4. Youth labour market indicators, ten SWTS countries, females, age group 15–29, 2012 (%) 135
Table D5. Indicators on quality of employment, ten SWTS countries, both sexes, age group 15–29, 2012 (%) 136viii
Table D6. Stages of labour market transition, ten SWTS countries, both sexes, age group 15–29,2012 (% share in total youth population) 137
Table D7. Stages of labour market transition, ten SWTS countries, males, age group 15–29, 2012 (% share in total youth population) 138
Table D8. Stages of labour market transition, ten SWTS countries, females, age group 15–29, 2012 (% share in total youth population) 139
Table D9. Flows to completed labour market transition, nine SWTS countries, both sexes, age group 15–29, 2012 (% share in total transited youth) 140
Table D10. Indicators on the path of transition for youth who have completed their labour market transition, nine SWTS countries, both sexes, age group 15–29, 2012 141
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